1.-ниво
1.-- Представити свог новог пријатеља другом свом пријатељу:
- Поздравити другара и његову маму које си срео заједно у граду:
- Средити своју собу или свој кутак у заједничкој соби и свој радни сто:
- Обавити јутарњу хигијену:
- Обући на тренинг, у школу, на концерт, на купање, у биоскоп, на рођендан...?
- Радити док старији разговарају, а ти би да питаш нешто или се укључиш у разговор:
- За столом на којој је омиљена храна али је нема довољно и за којим сви причају:
- Урадити са различитим поклонима које добијеш за рођендан:
2.
Позориште
Позориште или театар сценска уметничка манифестација у којој се одвија комуникација између глумца и публике. У њему се понашамо на одређени начин.
-Доћи на време. +
-Обући се свечано. +
-Стрпљиво чекамо представу и не врпољимо се. +
-Аплаудирамо глумцима. +
-Одложити јакну или капут. +
3.- Трамвај и аутобус
И у трамвају и аутобусу имају нека правила.
- У тим возилима се треба лепо и пристојно понашати и одевати.
- Не сме се гледати у туђе новине, и ако их је твој познаник отворио, не смемо да га узнемирујемо док он чита.
- Не требамо да вичемо и да својом грајом и довикивањем да забављамо људе. То је некима можда непријатно.
- Када аутобус или трамвај стигне не треба да се гураш и да газиш остале људе.
- Када се врата отворе, прво сачекај да сви остали уђу да се неби направила велика гужва, и да неби сви нагрнули на врата.
- Иако причамо гласно своје доживљаје (а то не морамо да радимо), нико неће слушати, зато што то никога не занима.
- Ако нека трудница или неки инвалид не може да нађе место, или га уопште нема, ти можеш да уступиш њој/њему место.
- Ако старији људи седе, а они најмлађа деца стоје, треба уступити место тој млађој деци, ипак су они мали.
- Иако кад журиш да изађеш из аутобуса или трамваја, није лоше да помогнеш старијој особи да сиђе низ степенице.
Закључак
-Где год да смо, на било ком месту, треба се лепо и културно понашати.2. ниво
1.-Особине/Поступци
- Умемо ли лепо да замолимо да нам се одобри одлазак у биоскоп, у шетњу, на сладолед итд...?
- Умемо ли тактично да саслушамо неко упозорење, неку причу?
- Дошли смо код друга који је болестан и ми само причамо о излету који ће бити сутра, а на који он неће ићи.
- Умемо ли разговором да помогнемо старијој особи?
- Да ли измишљамо да би били забавнији?
- Слагали смо.
- Морамо одважно рећи истину.
Објашњење
- Ако лепо замолимо они ће нас вероватно пустити.
- Није баш лепо да кажеш мами да смара, да си то већ чуо.Није проблем ако још једном саслушаш
- Твој пријатељ ће бити јако тужан ако само о том излету причаш, промени мало тему...
- Можда тој особи треба велика помоћ, можда се тешко креће, или не може да прича.
- Том реченицом можеш да повредиш друге, и да та особа коју си повредио може да се осети јако непријатно.
- Није лепо слагати, иако не кажеш истини, родитељи ће ионако сазнати истину.
- То је од животне важности, и никада нетреба да кривицу пребацујеш на друге
Минхаузен(особине)
Минхаузен је био хвалисавац и био је Немачки барон . За њега се каже да је био највећи лажов. Причао је неистините приче о његовим пустоловинама у Русији. "Барон" бих назвала некога ко стално лаже.
Извор: https://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D1%80%D0%BB_%D0%A4%D1%80%D0%B8%D0%B4%D1%80%D0%B8%D1%85_%D0%9C%D0%B8%D0%BD%D1%85%D0%B0%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%BD
Ветар(особине)
-Ветар је био:снажан, силовит, немилосрдан и немоћан... Снажан је био зато што није уопште одустајао да путнику скине капут, немилосрдан је био зато што уопште није бринуо да ли је путнику хладну, или да ли ће се он разболети. Немоћан је био зато што је видео да је немогуће да скине путнику капут.
2.-Пажљиво прочитај цело поглавље У школи. Издвој из тог поглавља у књизи све ситуације и облике понашања који су исти као у вашој школи или одељењу. Унеси их у колоне: 1. Ситуација - где ћеш кратко навести ситуацију и место; 2. Непожељни/ некултурни облици понашања; 3. Пожељни/ културни облици понашања. Од свих пописаних ситуација и појава одабери једну која се десила у твојој школи или одељењу и у којој си ти имао неку дужност и утицао да се ситуација разреши слично као у књизи или другачије. Опиши ту ситуацију и процени своју улогу и улогу других учесника са становишта културе лепог понашања. Оцени понашање свих учесника оценама од 1 до 5.
Минхаузен је био хвалисавац и био је Немачки барон . За њега се каже да је био највећи лажов. Причао је неистините приче о његовим пустоловинама у Русији. "Барон" бих назвала некога ко стално лаже.
Извор: https://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D1%80%D0%BB_%D0%A4%D1%80%D0%B8%D0%B4%D1%80%D0%B8%D1%85_%D0%9C%D0%B8%D0%BD%D1%85%D0%B0%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%BD
Ветар(особине)
-Ветар је био:снажан, силовит, немилосрдан и немоћан... Снажан је био зато што није уопште одустајао да путнику скине капут, немилосрдан је био зато што уопште није бринуо да ли је путнику хладну, или да ли ће се он разболети. Немоћан је био зато што је видео да је немогуће да скине путнику капут.
2.-Пажљиво прочитај цело поглавље У школи. Издвој из тог поглавља у књизи све ситуације и облике понашања који су исти као у вашој школи или одељењу. Унеси их у колоне: 1. Ситуација - где ћеш кратко навести ситуацију и место; 2. Непожељни/ некултурни облици понашања; 3. Пожељни/ културни облици понашања. Од свих пописаних ситуација и појава одабери једну која се десила у твојој школи или одељењу и у којој си ти имао неку дужност и утицао да се ситуација разреши слично као у књизи или другачије. Опиши ту ситуацију и процени своју улогу и улогу других учесника са становишта културе лепог понашања. Оцени понашање свих учесника оценама од 1 до 5.
1.-
Ситуација Облик понашања Облик понашања
непожељан пожељан
- на часу -причати и слати -Слушање и учење
цедуљице
-поклањање
поклона -свађање око -Мирно договара-
наставнику поклона ње при избору
-Наше школске
књиге -Шарање и -Чувамо их да би биле
цепање уредне
-Однос са председником
разреда -Отежавамо му -Слушање и помагање
посао
-Кад се друг разболи
-Не зовемо га -Дајемо домаћи и
да му дамо домаћи кажемо шта је било
у школи.
2.
Ситуација у мојој Моја улога Процена понашања
школи/одељењу учесника
Много деце у мом Ја и моја
разреду чува књиге и другарица Маријана -Неколико деце
уредне су.Имам једног смо то приметиле из мог разреда
друга који на часу и говориле му шара књиге.-1
шара по својој свесци да то није лепо. Девојчице-5
и књизи.То није лепо Али он је идаље Девојчице у мом
и некултурно је. наставио то да ради. разреду су веома
уредне и чувају
своје књиге и
свеске.
Поред оних
који шарају своје књиге
већина њих их чува и
пази их, чак и већина дечака
их чува.
3.- Обрати пажњу на одељке Наше књиге, Ђачка торба, а у њој и Ах, та школска кецеља која говоре о личним ђачким стварима: уџбеницима и књигама, ђачкој ташни и школској униформи. Нацртајте себе са ђачком ташном и у униформи какву би волео и могао да носиш у школу. Уз цртеж:
- набројте бар 3 аргумента за униформу и бар три против ђачке униформе;
- које ствари садржи ташна и како их чувате да би дуже трајале и добру послужиле;
- наведите кога сте све увредили и шта све не поштујете када намерно уништавате уџбенике.
За униформу:
- сви би били једнаки
- деца се више неби задиркивала због одеће коју носе
- нико се неби могао хвалити да има бољу одећу од друге деце
- неко би заборавио да обуче униформу
- неко неби хтео да је обуче зато што му се не свиђа
- нико неби могао да изрази свој стил облаћења
Школска торба:
- Моја школска торба садржи све што ми је потребно за један дан, од књига и свезака до неких малих ситница. Пошто носим протезу, ужину не носим у школу. Флашицу оперем кући и успем у њу воде. Трудим се да што мање ствари стављам у моју торбу да би била лаганија.
Уџбеници:
Када цепам уџбенике (а ја то нисам никад урадила), ја тад вређам:
- ауторе и писце тог уџбеника
- моју наставницу или учитељицу
- а пре свега саму себе
4.
У поглављу Како говоримо прочитај наслове Како говоримо и Речи треба мерити.
- Издвој правила доброг и културног говорника и направи план како и сам временом можеш да постанеш добар говорник.
- Посебно напиши правила која ћеш упражњавати да би био добар и пажљив слушалац.
- Као опомену, на крају издвој десетак арго или жаргонских речи које твоја генерација користи, а које нису лепе и културне. Напиши њихово значење и шта саветујеш - коју реч треба да користе уместо те жаргонске.
Да би постали добар и културан говорниик треба да поштујемо нека правила:
- Да не упадамо у реч
- Да говоримо гласно и јасно
- Да причамо о темама које разумемо
- Да пажљиво слушамо саговорника
- Да с пажњом бирамо речи
- Да користимо само оне речи које знамо шта значе
- бураз: Ову реч највише користе дечаци како би се поздравили са другима,уместо те речи могу да кажу ,,друже``
- мрзи ме: То кажу кад им је нешто тешко или то не могу да испуне.
- бајс: Бицикло
- ћале и кева: мама и тата
- не пали се: Наиван
У поглављу Како говоримо упореди садржај одељка Хало, ко је тамо са данашњом ситуацијом јер данас сви имамо мобилни телефон, а некада смо користили само фиксни. Издвој правила из бонтона која су важна за коришћење фиксног телефона и телефонског разговора у једну колону. У другу колону допиши 10 правила која су типична за коришћење мобилног телефона, поготово за његово коришћење у школи.
Пошто данас скоро сви имају свој телефон, (а пре је постојао само фиксни),правила из бонтона су се скроз променила.
Фиксни телефон
- Кад се јавимо на телефон кажемо ,,Хало овде ________ крај телефона, могу ли вам некако помоћи?/Могу ли да добијем _________?``
- Не прислушкујемо туђи телефонски разговор.
- Не зовемо у току оброка, прерано ујутру, у току поподневног одмора или прекасно увече.
- Причамо умерено и не предуго
- Када погрешимо број, извинимо се због тога и прекинемо.
- Кад се јавимо на телефон кажемо ,,Хало овде ________ крај телефона, могу ли вам некако помоћи?/Могу ли да добијем _________?``
- Не прислушкујемо туђи телефонски разговор
- Не зовемо у току оброка, прерано ујутру, у току поподневног одмора или прекасно увече.
- Када погрешимо број, извинимо се због тога и прекинемо
- Не јављамо се на туђи телефон
- На часу нам је телефон искључен
- Телефон у школи не користимо да би се сликали, играли игрице...
- Телефон у школи служи само да би се послале поруке или да би се телефонирало
- Никако не треба да цакамо телефон на часу!
3. ниво
1.
- Школе се сматрају општим добром зато што у њој деца много науче, образују, па ће им то образовање послужити када буду одрасли. Онај ко не учи, никако неће добро проћи.
- Стара школа у Крагујевцу - задужбина Милована Гушића, (1822—1891) крагујевачког трговца, добротвора и задужбинара, пешадијског капетана, подигнута је 1893. године и представља непокретно културно добро као споменик културе. [1]
Зграда Старе школе је подигнута као задужбина Милована Гушића, у стилу грађанске архитектуре. Зграда је подигнута као варошка школа, у којој функцији је и данас. Правоугаоног је облика са главним средишњим порталом у облику пасажа.
- Извор: Википедија,Стара школа у Крагујевцу - задужбина Милована Гушића, https://sr.wikipedia.org/sr/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B0_%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0_%D1%83_%D0%9A%D1%80%D0%B0%D0%B3%D1%83%D1%98%D0%B5%D0%B2%D1%86%D1%83_-_%D0%B7%D0%B0%D0%B4%D1%83%D0%B6%D0%B1%D0%B8%D0%BD%D0%B0_%D0%9C%D0%B8%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B0_%D0%93%D1%83%D1%88%D0%B8%D1%9B%D0%B0 (приступљено 13. 4. 2018.)
Драга Нина, ти си задатак да се при дефинисању правила на одређеним местима користиш бонтоном и објасниш схватила буквално, па си преписивала дијалоге из бонтона. Ниси требала то да радиш, него да изнесеш својим речима правило понашањакао и објашњење. Поправи то. При поправци труди се да реченицу не започињеш са "ја".
ОдговориИзбришиИсправила сам све грешке
ИзбришиДрага Нина, лепо је и културно што си јавила да си нешто урадила и што си грешке поправила.
ИзбришиЧини ми се да си мало помешала задартке, па си у концерту навела као правило и ово: "Звиждаћемо уз оркестар, ударати лактом, причаћемо". То није правило лепог понашања, него оно како не треба да се понашамо. Ти си, додуше, поред додала знак - да покажеш да се тако не понашаш или да се понашаш, то баш није ајсно. Задатак је био да се издвоје и поброје правила лепог, а не ружног понашања. Знак - стављаш поред оног правила лепог понашања које не поштујеш баш увек и да на крају објасниш зашто га не поштујеш увек, или у којим ситуацијама.
Хвала на одговору, потрудићу се да допуним задатак и исправим грешке.
ИзбришиНина, покушај да се потпуно посветиш неком задатку кад га пишеш. Код тебе је видљиво да како идеш према крају тако све лошије и површније пишеш. У 1. нивоу трећи задатак си урадила, али покушај да користиш знаке набрајања. Тада ћеш видети да си навела свега два правила. То је резултат или непажљивог читања (има сигурно више правила) или тога што ниси посветила довољно пажње одговору. Зато ћеш се вратити на то питање и употпунити свој одговор.
ИзбришиНина, задатке 2. нивоа си урадила, али су непрегледни па их напиши у пасусима, заборави табелу. Боље је да не бојиш сувише одговоре јер то уноси пометњу. Нумерација задатака није јасна, па је најбоље да прекопираш питања у свој пост, па испод да даш своје одговоре јер није јасно на шта одговараш.
ОдговориИзбришиХвала на запажању. Потрудићу се да поправим грешке, само нећу стићи цео 2. ниво да урадим. Лаптоп ми је мало у квару па ћу једино моћи једно питање из 2. нивоа и цео 3. да урадим, то је максимум што могу да урадим. Надам се да ће ми тата ове недеље однети лаптоп на чишћење.Срећни празници!
ИзбришиДрага Нина,не знам откуд ти информација да треба да радиш све задатке 2. нивоа. Вероватно не слушаш пажљиво на часу. Не разумем ни твоје образложење са лаптпом јер ако је у квару онда се не може урадити ниједно питање, а за такве ситуације одавно смо се договорили, још у 1. разреду, да пишете на папир и донесете у школу па ћете ви или нко прекуцати где треба.
ИзбришиСаветујем да на часовима будеш пажљивија; у коментарима да се јављаш поптпуно природно без захваљивања на коментару, али онако како смо се договорили - Напишеш да си нешто нешто што ти је саветован урадила, поправила, а не да најављујеш како и зашто нешто нећеш урадити.
Нина, одговори из 2. нивоа су сада прецизнији, а посебно је похвално што си приложила и цртеж униформе.
ИзбришиДрага Нина, пошто си на часу увидела како се претражује и шта треба да пронађеш, као и зашто је важно да поштујеш туђу интелектуалну својину, требало би да свој задатак 3. нивоа поправиш у складу с тим и одабереш школу коју је сагрдаио неки донатор или задужнинар; да сажмеш својим речима текст који пронађеш о школи и оснивачу, поставиш слике и онда наведеш линк. Кад дорадиш, јави у коментарима.
ОдговориИзбришиДопунила сам задатак и надам се да је сад боље
Избриши