Важна обавештења и најаве

Одакле смо ми Војвођани

Обележавајући 100-годишњицу присаједињења Војводине Србији и завршетак великог рата, у 1. полугодишту 2018-19. године бавили смо се Војвод...

недеља, 11. март 2018.

Погледај ме,погледај се

1.НИВO

1. питање
  • Како ћеш представити свог новог пријатеља другом свом пријатељу?

По бонтону треба представити прво млађу особу старијој.Треба рећи и њихово име и њихово презиме:Ана, ово је моја другарица Лара Петровић.Ларо, ово је Ана Костић.
  • Како ћеш поздравити другара и његову маму које си срео заједно у граду?

Прво поздрављам другову маму:Добар дан тетка Нено!
А онда поздрављам друга:Здраво Бобане!

  • Како ћеш средити своју собу или кутак и свој радни сто?

За књиге морам да нађем једно место, да не буду разбацане и да имам више места на радном столу. Бојице ћу ставити у посебне кутије. Могу да урамим неке своје цртеже и да их закачим на зид.

  • Како ћеш обавити јутарњу хигијену?

Опраћу зубе, умићу се, окупаћу се да се освежим, облачим се, очешљам се и мало се размрдам са јутарњом гимнастиком.

  • Шта ћеш обући на тренинг, у школу, на концерт, на купање, у биоскоп, на рођендан?

Тренинг:мајица на кратке рукаве и шортс
Школа:школска кецеља/униформа (ако је имамо)
Концерт:обична мајица,фармерке или хеланке(али да су лепе)
Купање:купаћи костим
Биоскоп:за биоскоп не треба да облачимо фармерке-такво је правило
Рођендан:за девојчице нека лепа сукња или хаљина, а за дечаке-нешто свечаније

  • Шта ћеш радити док старији разговарају, а ти би да питаш нешто или се укључиш у разговор?

Извинућу се што прекидам и питаћу да ли могу да се укључим у разговор.

  • Шта ћеш за столом на којој је омиљена храна али је нема довољно и за којим сви причају док једу?

Не треба да причамо док једемо. То је јако некултурно. Пустићу прво госта да узме храну, било да је старији или млађи-он је гост. Узећу нешто друго да једем. Било би некултурно да ја халапљиво узмем сву моју омиљену храну, а да гост онда нема чиме да се послужи.

  • Шта ћеш урадити са различитим поклонима које добијеш за рођендан?

Захвалићу се другарима или другарицама за поклоне, поклоне ћу извадити, показаћу гостима шта сам добила и нећу се љутити ако не добијем оно што сам желела.



2.питање
На улици
  • Када смо на улици треба лепо, прикладно и пристојно да ходамо:треба да идемо десном страном,не треба да ходамо цик-цак и најважније-треба да идемо тротоаром.+
  • Не треба да скрећемо пажњу на себе(ни изгледом,ни понашањем). Морамо се обући прикладно. Наравно да треба да будемо пристојни. Не смемо да шутамо празне конзерве, не треба да читамо новине или да једемо док шетамо, не бацамо отпатке и водимо рачуна да не загађујемо околину у којој живимо.+
  • Ако смо већ понели неке предмете са собом:торбе, корпе, кофере...треба да пазимо да не ударимо пролазнике, али ако их ипак случајно ударимо, не треба да се избегне извињење.+
  • Не смемо да стварамо буку:не вичемо, не смејемо се прегласно, не певамо...певамо само када је, на пример почетак нове школске године, нормално је, неки се радују па ако певају развеселиће и неке пролазнике који су око њих. Биће и они срећни, али не толико као ми.
  • Када тротоаром иду две особе, увек млађи треба да пусти старију особу да иде десном страном, као што мушкарац треба да пусти жену или дечак девојчицу. Десна страна је "почасно место" за старију особу, жену или девојчицу. То је правило још од пре.- Нисам знала ово правило, тако да га се нисам баш придржавала. Лепо је научити нешто ново и треба се придржавати неких правила које нисмо до сада знали.
  • Када тротоаром иду 3 особе, онда је "почасно место"-у средини. А када иду 4 особе, то већ не може. Ако застанемо да попричамо са другом или другарицом, нећемо стати на сред пута, да заклањамо пут осталим пролазницима. Стаћемо у крај пута да не би сметали.+


3.питање

Под шатором
  • На камповању или у кампу никад нисам била, али знам правила бонтона којих се треба придржавати.
  • Треба да кампујемо на одређеном и обележеном месту-тамо где треба.
  • Не бисмо желели да сметамо онима који су се близу сместили-не желимо да се жале на нас.
  • Док смо на камповању, морамо водити рачуна о чистоћи и не треба да запрљамо околину нашег шатора. Исто тако треба да водимо рачуна о тоалетним просторијама-треба да буду што чистије-ако смо у кампу.
  • Сами можемо да спремимо неко јело, уз малу помоћ неког члана из наше породице. Биће нам корисно да научимо да кувамо-сигурно ће нам то што научимо послужити у будућности.
  • Када смо у шатору или смо близу њега обућићемо купаћи костим. Ако смо у кампу за време обеда, обућићемо се нормално и прикладно.
  • Ако увече хоћемо пре спавања да одсвирамо неку песму на гитари, треба да одемо даље од особа које спавају да не би сметали-да они могу одморно и наспавано да дочекају нови дан.
  • Ако будем ишла на камповање, сигурно ћу се придржавати ових правила.


2.НИВО
1.питање
  • Издвој правила доброг и културног говорника и направи план како и сам временом можеш да постанеш добар говорник. 
  • Упоредо са тим, напиши и правила која ћеш упражњавати да би био добар и пажљив слушалац.
 Када причамо телефоном или смо неког пријатеља срели у граду па желимо да попричамо са њим, да ли обраћамо пажњу на то како говоримо? И за разговор постоје одређена правила која морамо да поштујемо:
  1. Морамо да пажљиво саслушамо нашег саговорника. Ако смо већ хтели да попричамо са неким, било би пристојно ако бисмо саслушали све што он каже.
  2. Ако причамо са старијом особом, требамо јој показати да је поштујемо, али не треба тако баш да причамо са другом/другарицом. Треба лепо,пристојно и умерено да причамо.
  3. Погрешили смо број. Многи људи, а и деца ће само спустити слушалицу. То је непристојно. Ако нам се нешто тако случајно деси, онда треба да поступимо исправно:"Извините, случајно сам погрешила/погрешио број. Извините још једном на сметњи" или нешто слично.
  4. Морамо пажљиво да бирамо речи. Можда ће једном један саговорник помислити да немамо довољан фонд речи и зато тако говоримо.
  5. Желимо да позовемо друга или другарицу, ми знамо његов број фиксног телефона али он не зна.Ако се на пример јави другов тата онда не требамо да кажемо:"Хало, ко је тамо?" или "Јел ту Филип???".Све је то некултурно. Обраћамо се са поштовањем-кажемо своје име и презиме и кажемо да смо пријатељи са његовим сином и да ли може да позове свог сина да се јави на телефон.
  6. Не треба да прислушкујемо разговоре. Можда смо радознали, можда чак и превише, али-радозналост ставимо у страну. Ипак су то неки приватни разговори.
  7. Зашто вичемо док причамо?Можда вичемо зато што нам телефон не ради. Добро то су све оправдања, али шта ако вичемо иако нам је телефон у заиста доброј функцији? Ако смо љути не морамо да вичемо, да се деремо...итд. Можемо да кажемо да нам се не прича, лоше смо расположени, наши пријатељи ће нас разумети.
  8. Ако не треба да вичемо, шта онда да радимо?Неко се сигурно пита то.Неко је "буквалиста" па ће говорити тихо, и његовом саговорнику ће бити стварно досадно да га слуша. Треба нормално да говоримо:ни тихо, ни гласно. Сасвим нормално и природно треба да причамо.
  9. Ако стално користимо реч "овај" или кад некоме препричавамо нешто, па стално реченицу почињемо са "Онда смо пливали. Онда смо ишли тамо, па онда овде...итд. и ту смо погрешили. Саговорник ће мислити не знамо уопште да срочимо реченицу, па можда неће хтети да прича са нама.
  • У мојој генерацији има доста деце, а поготово дечака који се служе арго и жаргонским  речима:

  • ош?-то значи "да ли хоћеш" или "хоћеш ли" и не бисмо се требали тако изражавати, зато што то не звучи лепо ни пријатно за оне који нас слушају.
  • брате-то је јако ружно чути да то изговарају девојчице, али и дечаци, неки дечаци су тако баш навикли да се служе речима као што је "брате" могли бисмо да кажемо "друже", на пример.
  • кеца-и одрасли некад кажу "кеца", "кец", али би правилно било јединица или један зато што звучи пристојније.
  • конташ-то је некултурно, поготово када се каже учитељици, наставнику, професорици:"сконто сам сада", уместо тога могли би смо да кажемо "разумео сам, хвала Вам" или "схватио сам, хвала Вам зато што сте одвојили време да ми објасните"
  • бураз-слично као и реч "брате" није пријатно када чујемо да неки тако разговарају, а неком није пријатно када чује да му се ми тако обраћамо.
  • кер-друго име за пса, које не звучи лепо, не знам ко је то измислио, али деца се данас говоре кер уместо пас и због тога их родитељи и учитељице исправљају.
  • бре-још једна некултурна реч, уместо што неко каже:"шта ош бре, пусти ме на миру!", могли бисмо да употребимо другачију реченицу:"извини, молим те, али нисам баш расположена за причу".
  • бус-"идемо бусом", најчешће неко каже за аутобус, можда због тога што је некоме било тешко да изговори а-у-т-о-б-у-с, па је само скратио на бус, али не треба да нам буде тешко да изговоримо неке речи, зато што се онда од њих направе лакше али некултурне речи.
  • бајс-реч"бајс" је бицикло и не знам зашто се говори тако, треба да употребимо културније речи и да ту реч избацимо из нашег речника, као и све наведене примере жаргонских речи.
  • де си-уз речи де си обично иде бре,бураз,брате...правилно је где си и због тога не треба да користимо "де си".

2.питање
Пошто се неки људи и деца(али најчешће људи) служе фиксним телефоном постоје правила којих се морамо придржавати:
  • треба да се представимо и кажемо своје име и презиме
  • не треба да прислушкујемо
  • несмемо звати ујутру, пре 9 часова, али ни увече, после 21 часа
  • некултурно је причати са неким преко телефона док једемо
  • не треба да узнемиравамо неког док једе или док је време за одмор
  • телефон користимо када хоћемо некоме да кажемо нешто што је јако, што не може да сачека
  • не треба да причамо о глупим и не важним стварима
  • не смемо, на пример, када хоћемо, да окрећемо неке бројеве телефона, и да људе који се јаве вређамо или се шалимо на њихов рачун.Ако је нама смешно, не мора да значи да је и њима.

Данас сви користимо мобилне телефоне, а фиксни телефон само, ето тако, стоји ту за украс или једино ако нам мобилни не ради па зовемо са фиксног телефона. Данас чак и мала деца имају већ телефон у рукама. Али да ли сви знају правила коришћења мобилног телефона, или они раде по свом? Ако раде по свом, онда требају да знају правила и да их науче:
  • Морамо да пазимо шта пишемо, не смемо да пишемо увреде некоме, нити да се свађамо са њима преко порука. Једном сам прочитала да неки људи напишу нешто што директно не би рекли.
  • Телефон се користи равномерно, зато што може да нам ослаби вид због зрачења од прекомерног коришћена телефона.
  • Пошто на мобилном телефону могу да се инсталирају разне апликације и игрице, треба да пазимо на меморију нашег телефона. Када нам једном буде требала нека апликација, нећемо моћи да је инсталирамо због пуне меморије.
  • Морамо да пазимо на батерију нашег телефона. Када нам буде била празна батерија, нећемо моћи да укључимо телефон и онда ће се наш мобилни угасити, а можда нам буде требало за неки хитни случај.
  • Ако телефон носимо у школу, обавезно треба да га искључимо.
  • Не треба да истражујемо по непознатим интернет-страницама
  • Не треба да гледамо неке видео записе који нису прикладни за нас.
  • Ако нас зове особа која се није представила и ми не знамо ко је то, требало би да прекинемо везу.
  • Не би требали да узнемиравамо другове/другарице после 22 часа.
  • Не треба да гледамо нешто на телефону од 22 часова па надаље, зато што је тад време за спавање, а деца требају добро да одспавају.
3.питање

СИТУАЦИЈА          ОБЛИК                                                          ОБЛИК
                                  ПОНАШАЊА-                                              ПОНАШАЊА-
                                  НЕПОЖЕЉАН                                             ПОЖЕЉАН


На часу                     Играње "Подморница"                                          Слушање 
                                   или слање цедуљица.                                          и учење.
                                                                           
Чистоћа                   Прљање учионице,                                                 Одржавање
учионице и             долажење у школу                                                   учионице
наша хигијена         неопраних зуба,                                                      уредном и
                                 неочешљан...                                                           долажење у
                                                                                                                  школу уредно
                                                                                                                  и чисто.

Однос са                 Отежавање                                                           Слушање и
председником         председниковог                                                 помагање
разреда                    посла (због                                                          председнику.
                                 љубоморе).


Поклањање            Свађање око                                                         Мирно
поклона                  поклона.                                                               договарање
наставнику                                                                                          при избору
                                                                                                              поклона.


Кад се наш             Не желимо или                                                   Редовно му
друг разболи         заборавимо да му                                                носимо домаћи,
                               однесемо                                                              посећујемо га...
                               домаћи.


Наше                       Шарамо књиге,                                                   Сачувамо их
школске                  цепамо им корице                                              да буду уредне
књиге                      и листове...                                                         да би их дали
                                                                                                             некоме коме
                                                                                                             треба.



СИТУАЦИЈА               МОЈА                              ПРОЦЕНА 
У МОЈОЈ                      УЛОГА                           ПОНАШАЊА                                        
ШКОЛИ                                                                 УЧЕСНИКА
/
ОДЕЉЕЊУ                                                                                                                   


Наше                             Пошто сам                         Поједини 
школске                        знала да                              ђаци који
књиге-                          већина ђака                        шарају 
Пошто ја                      чува своје                            књиге и
чувам                           свеске и                               свеске-2
своје                             књиге и                               Девојчице-5
ствари,                        пошто сам                            Девојчице
на пример                   седела са њим,                    из мог разреда                   
књиге или                   казала сам му                      су уредне и
свеске                          да не треба то                      зато сам их
изгледало                    да ради. То је                       навела као
ми је                           био другарски                       учеснице.
некултурно                 савет. Али, он                     Остали уредни
да мој друг                 ме није схватио                    дечаци-5
шара на часу               и наставио је                       Поред оних
своју свеску                да шара по                            ђака који
или књигу.                  свесци.                                 шарају свеске,
                                                                                   постоје
                                                                                  и они                                                                                                                                                          који ће 
                                                                                   их
                                                                                   сачувати
                                                                                   то је
                                                                                   већина дечака
                                                                                   и све девојчице.

4.питање

"Позајми ми молим те","Динар по динар","Ко је у праву?" 
Одељци су слични због дога што се у сваком одељку спомиње неко позајмљивање:прибора, књига или новца. Постоје различити поступци које су се поменуле у одељцима:
  • Када позајмимо књигу од друга или другарице, треба да је вратимо на време и треба да буде онаква каква је била кад смо је узели-ХХХ
  • Када позајмимо оливку од друга не треба да је задржимо него да му је вратимо. Исто тако требамо и ми да дамо некоме коме треба када му затреба-ХХ
  • Не треба да цепамо наше књиге и да им савијамо корице и листове-ХХХ
  • Не треба често да позајмљујемо новац од својих другова или рођака-ХХХ
  • Ако се треба донети новац у школу за нешто, треба да донесемо на време, а не да нас неко опомиње-Х
  • Не треба прекомерно да трошимо свој џепарац-ХХХ
  • Не треба да се љутимо на друга који нам није дао да препишемо неки задатак-ХХ
  • Ми треба сами да се припремимо за контролни или писмени-ХХ
Разлика између особина и појава:
  • Шкртост/ штедљивост - шкртост када некоме нећемо да дамо нешто, на пример новац, али је то лоше, а штедљивост је када штедимо новац и скупљамо га да би на пример купили неки поклон.
  • Чување тајне / лаж -када нам неко каже његову тајну, онда треба да је чувамо, а лаж је када некоме не кажемо истину, да би избегли то да будемо криви.
  • Подсећање/ шапутање -подсећање је када некога морамо да опомињемо за нешто, а шапутање се може радити само док није ту још неко:"у друштву се не шапуће".
  • Преписивање / крађа/ помоћ другу, злоупотреба пријатељског поверења - то је веома слично, преписивање је када гледаш од свог друга неки задатак пошто ти не знаш, а крађа помоћ је када на пример неко пита друга која је његова тема за састав, друг му каже, али та особа му украде идеју. Када једна особа има пуно поверења у свог пријатеља, па тај пријатељ слаже ту особу, али му она и даље верује, као да говори истину.

"Јесмо ли увек тактични","Да ли понекад измишљамо"

Особине и поступци мојих вршњака у књизи и из школе су

  • Мрзовоља - Када неко не жели да уради нешто, мрзи га(лењост).
  • Равнодушност -Када је неко незаинтересован за нешто, свеједно му је.
  • Природност -Када се неко нормално понаша.
  • Дурење - Када се неко љути због неке ситнице.
  • Гунђање - Када неко прича и онда постаје досадан.
  • Брзоплетост  - Када неко неразмисли о ономе што ће рећи.
  • Преувеличавање - Када неко од мале ситнице направи велику.
  • Лагање - Када неко не говори истину.

Некултурне особине:

  • Мрзовоља - Негативно утичу на околину.
  • Лагање - Губи се поверење особе која лаже.

Најгора особина: лагање.Мислим да је лагање најгора особина. По мом мишљењу, начин на који се лагање може "уклонити" код неке особе је:

  • Рекла би тој особи да ће изгубити своје пријатеље.
  • Пријатељи те особе ће изгубити поверење у њу.
  • Када би та особа коначно рекла истину, нико јој не би веровао.
  • Треба се извинути зато што их је та особа лагала.
  • Треба делима показати да се више не лаже.
Барон Минхаузен се упуштао у разне авантуре, у тој причи су се десила смешна збивања, али се каже да је Минхаузен био највећи лажов на свету. Ако би неко чешће лагао тад би га назвала Минхаузен.
Ветар и Сунце
Сунце би био онај ко је тактичан, онај који смирено решава ситуације.
Ветар је онај који би увек у некој ситуацији натерао некога само да би победио.Такви су лоши за разлику од Сунца.

"Наше књиге", Ђачка торба, а у њој", " Ах, та школска кецеља"

Када спремамо ђачку торбу, треба обавезно да спакујемо све књиге. Ако имамо ђачку кецељу/униформу, она треба да је испеглана, лепо сређена и спремна. Књиге не смеју да буду испрљане, савијених листова и слично.
а. ЗА ђачку униформу
  • - сви би били једнаки, нико се неби издвајао
  • - нико се не би могао хвалити
  • - побољшали би смо наш колектив

     ПРОТИВ ђачке униформе (набрајаћу за друге, пошто бих ја стварно хтела униформу и немам ниједну замерку)
  • - нико не би могао да има свој стил
  • - неко би се стварно противио
  • - пола њих би заборавили да обуку униформе

б. Ђачка ташна
  • У ђачкој ташни не треба да држимо неке глупе, мале стварчице, а да књиге заборавимо.Ђачка ташна треба да садржи:
  • Књиге и свеске које нису прљаве, ишаране и које немају савијене корице, зато их морамо пажљиво стављати у торбу, да се не би искидале.
  • Морамо да урадимо домаће задатке и ако смо нешто требали залепити, морамо да залепимо.
  • Треба да имамо ужину, ако је не примамо у школи.
  • Морамо да имамо папиране марамице.
  • Не треба да заборављамо прибор:оловке, зарезач, бојице, гумицу...
б. Уџбеници

Никад нисам некоме искидала уџбеник, зато што мислим да то није у реду. Не цепам ни своје, а камоли туђе. Ако се неком цепа нека књига, нек узме своју, а у томе се огледају његове особине. Од неког детета су родитељи платили нов уџбеник и не треба да се цепа. Ни себи, ни другима.
.

3. НИВО

1. питање
Школе су веома важне за свако дете. У школи се учи лепо понашање, образовање и дружење са својим разредом и са својим вршњацима. Свака школа има своју прошлост. Они људи који су били оснивачи било каквих школа, за мене је то нешто велико. Неко није могао да се образује довољно на пример да се школовао до трећег разреда средње школе. Није баш много пропустио али је ипак морао нешто да научи, па се сетио када је одрастао да он омогући другој деци прилику да се школују и да буду образовани.

                                                           Школа "Коларац"
Оснивач школе "Коларац" која се налази у Београду био је Илија Милосављевић Коларац који је био трговац. Илија М. Коларац се родио 1800. године у селу Колари, по коме је и добио надимак Коларац. Отац му се звао Милосав, а мајка Јованка. Илија Коларац се 1827. године оженио са Синђелијом Радовановић, ћерком Милутина Радовановића, човека код којег је радио као трговац. Године 1861. је основао "Књижевни фонд Илије Милосављевића Коларца" уз помоћ Косте Цукића. Илија Коларац је умро у Београду 18. октобра 1878. године са 77 или 78 година.



Школа "Коларац" је основана 1804. године. Ова школа је најстарија и најцењенија школа страних језика у Србији. Данас свој рад развија у оквиру четири центра:

-Центар за музику
-Центар за предавачку делатност са галеријом
-Центар за наставу страних језика
-Центар за издавачку делатност са књижаром "Александар Белић"

Велика дворана је свечано отворена 4. фебруара 1932. године, концертом Београдске филхармоније. Народни универзитет почео је своју програмску делатност 9. октобра исте године. Школу "Коларац"је изградио архитекта Петар Бајаловић. Када је Илија М. Коларац умро, оставио је сав свој иметак српском народу да би образовани људи преносили знање другим људима и деци. 




Извор:



        

1 коментар:

  1. Анониман12. март 2018. 14:46

    Драга Дајана, врло је лепо што си сваком одговору придружила саму ситуацију, тј. што си је преписала па се зна и види на шта се твој одговор односи. У својим одговорима си написала најважнија правила понашања и готово свако образложила. Сваком одгвоору си посветила дужну пажњу. Предлажем да се вратиш на сваки одговор и иза тачке и запете оставиш по ејдан празан простор, те да покушаш да запамтиш да је то правописно правило када куцамо на рачунару и да убудуће тако чиниш. Библиотекарка ће ти показати како да уклониш позадинску боју слова која се јавља кад прекопираш текст из Ворда или однекуд другде.

    ОдговориИзбриши